Marienlyst karateklubb

Marienlyst karateklubb trener tradisjonell karate i både Drammen og SvelvikDet finnes flere stilarter innen karate. Marienlyst karateklubb trener Shotokan som er en av de mest utbredte stilartene. Klubben ble stiftet 01.03.1993 og har ca 70 aktive medlemmer. Mange av klubbens instruktører og medlemmer har bemerket seg i konkurranser i inn- og utland. Marienlyst karateklubb er medlem av Norges Tradisjonelle Karateforbund (NTKF)

Nye medlemmer
Vi ønsker alle nye medlemmer velkommen enten du er nybegynner eller har trent karate tidligere. Har du trent karate tidligere så møter du bare opp på timene i den gruppen som passer for deg og din beltegrad. Vi har løpende opptak av nybegynnere, men vi anbefaler at du starter tidlig i semesteret. Alle kan delta på noen gratis treningstimer før de bestemmer seg for om de ønsker å trene sammen med oss.

Treninger
Karate er selvforsvar basert på teknikker for blokkeringer, spark og slag.  Som nybegynner starter man med noen få teknikker og en kata. Etter hvert lærer man flere teknikker og flere kataer samtidig som man øver og forbedrer det man allerede har lært.

Vi har treninger en dag i uken i Svelvik og tre dager i uken i Drammen (to dager for nybegynnere). For de som har ambisjoner om svart belte anbefales det at man trener tre ganger i uken og dessuten øver på egenhånd. Vi trener og øver på grunnteknikk (kihon), mønster (kata) og kamp (kumite).

Vi konkurrerer i kata (teknikker uten motstander) og kumite (teknikker med motstander). I kata oppnår man poeng basert på hvor godt man har utført teknikkene i den valgte kataen. I kumite oppnår man poeng for korrekt utførte teknikker med lett berøring av motstanderen. Harde treff som kan medføre skader på motstanderen resulterer i advarsel eller tap.

Aktiviteter
Vi liker å teste våre egne ferdigheter. Mange utøvere fra Marienlyst karateklubb deltar på regionale stevner (Shoto Cup) på østlandsområdet hvor vi tester våre ferdigheter i kata og kumite opp mot utøvere fra andre klubber. Viderekomne og eldre medlemmer deltar også på andre nasjonale og internasjonale stevner.

Vi liker også å bli kjent med og trene sammen med utøvere fra andre klubber og andre land. Mange utøvere fra Marienlyst karateklubb deltar på treningsssamlinger (Gasshuku) i inn- og utland. De ordinære samlingene er våre egne samlinger, regionale samlinger på Østlandsområdet, nasjonale samlinger i Norge, landslagssamlinger i Norge, den nasjonale sommerleiren i Tønsberg (juni) og internasjonale treningssamlinger i Windsor (april/mai) og Glasgow (august/september).

Sosiale media
Vi bruker sosiale media for å informere om treninger og andre aktiviteter. Det meste av informasjon blir lagt ut på våre sider på Facebook. Vi benytter også Spond for informasjon om aktiviteter med påmelding. Du finner oss dessuten på YouTube og Instagram.

Oppdatert 2023-05-27